11 клас
13.03.2020
Тема уроку : " Ферум. Залізо. Фізичні і хімічні властивості"
І. Дайте відповіді на запитання ( виконати письмово у зошиті)
- Де розташовані метали в періодичній системі?
- Яку будову мають атоми металічних елементів?
- Як змінюються металічні властивості по групах і періодах періодичної системи?
- Чому в хімічних реакціях метали лише відновники?
- Як металічний зв'язок і будова металічної кристалічної ґратки вплинули на фізичні властивості металів?
- Охарактеризуйте фізичні властивості металів.
- Який принцип покладений в основу електрохімічного ряду напруг?
- Що таке амфотерність..
ІІ. Пошукова робота та вивчення матеріалу (з елементами самоосвіти, в зошитах скласти конспект)
1. Характеристика Феруму за положенням у періодичній системі:
- розташований у ІV періоді, VІІІ групі, побічній підгрупі.
- Будова атома: порядковий номер 26, в атомі міститься 26 протонів, 26 електронів, 30 нейтронів.
Електрони розподілені на 4 енергетичних рівнях
Електронна формула атома - 1s22s22p63s23p63d64s2.
- Ступені окиснення Феруму та тип хімічного зв'язку:
проявляє ступінь окиснення +2, +3 електрони проявляє валентність
2. Фізичні властивості заліза:
- сріблясто-блискучий метал, має високу пластичність, легко намагнічується і розмагнічується.
3.Поширення Феруму в природі: після Алюмінію - найпоширеніший.
стор 148
4. Найважливішими залізними рудами є
Fe3O 4 - магнітний залізняк; FeS2 - пірит.
Fe2 O 3 - червоний залізняк; Fe2O3*H 2 О - бурий залізняк;
Мал.68 стор 149
5. Хімічні властивості заліза
І. Пірофорність - здатність до самозаймання на
повітрі в подрібненому вигляді.
ІІ. Взаємодія
з простими речовинами - неметалами
ІІІ.. Взаємодія зі
складними речовинами
ІІІ. Завдання для закріплення матеріалу ( виконати письмово у зошиті) :
1. Допишіть схеми реакцій і складіть хімічні рівняння:
а)
Fe +AgNO3=
Fe3O4+ H2=
Fe(OH)3+ Н3PO4=
Fe(NO3)3+NaOH =
б)
Fe + 2FeCl3=
Fe2O3+ CaO =
Fe(OH)2↓=
FeS + 2HBr =
2. Задача
Виведіть формулу оксиду Феруму, в якому масова частка
металічного елемента становить 70%.
Перевірте себе:
1.
а) Fe +AgNO3= Fe(NO3)2+ Ag↓
Fe3O4+ H2= 3FeO + H2O
Fe(OH)3+ Н3PO4= FePO4+ 3H2O
Fe(NO3)3+NaOH = Fe(OH)3↓+NaNO3
б) Fe + 2FeCl3= 3FeCl2
Fe2O3+ CaO = Ca(FeO2)2
Fe(OH)2↓= FeO + H2O
FeS + 2HBr = FeBr2+ H2S↑
2. Задача
Відомо: w(Fe)=70%
Знайти:
формулу FexOy-?
Розв'язування
w(O)=100%-w(Fe)=100%-70%=30%
У 100 г такої речовини маса атомів Феруму становить 70 г, атомів Оксигену - 30 г.
Розраховуємо співвідношення індексів у формулі вуглеводню (співвідношення кількостей речовини елементів):
х : у= n(Fe) m(Fe) m(O) 70 30
n(O) = M(Fe) : M(O) = 56 : 16 = 1,25:1,875
тоді 1,25 = 1, а 1,875/1,25= 1,0:1,5
Для того щоб у співвідношенні були найменші цілі числа, помножимо обидва числа на 2:
x : y=(1,0•2):(1,5•2)=2:3, отже, формула оксиду Fe2O3
Відповідь: Fe2O3
ІV. Домашнє завдання: опрацювати § 36, виконати письмово завдання 518
Будьте здорові!!! До зустрічі у 20 кабінеті :)
19.03.2020Тема уроку : " Ферум. Залізо. Фізичні і хімічні властивості"
І. Тестова робота (обов"язкова для виконання )
Для виконання тесту перейдіть за посиланням
https://join.naurok.ua/?_ga=2.143715061.170170257.1584386812-570885114.1569166761
( УВАГА код доступу 586704, тест потрібно виконати до 25.03.2020, оцінки за тестування будуть перенесені до журналу)
ІІ. Матеріал уроку
Завантажте і перегляньте презентацію та відео. У зошитах складіть конспект уроку.
ІІІ. Завдання для закріплення
1. Закінчити рівняння реакцій (письмово у зошиті)
· Fe + S =
· Fe + НСІ =
· Fe + СuSО4 =
· Fe + CІ2 =
· Fe + N2=
· Fe + C =
· Fe + O2 =
· Fe + H2O =
2. Тест-доповнення
1.У Періодичній системі Алюміній розташований у ____ періоді.
2. В електронній оболонці атомів Алюмінію заповнюється ____ електронних шарів.
3.Скільки електронів міститься атом Алюмінію ?
4.Ступінь окиснення Алюмінію в сполуках дорівнює ____
5.У хімічних взаємодіях атоми Алюмінію тільки ________електрони
6. Формула Алюміній оксиду __________
7. Чи зустрічається Алюміній у природі у вільному вигляді _____
8. Алюміній оксид утворює мінерал _____________
9.Спосіб відновлення металів з їх оксидів за допомогою Алюмінію називають _____________
10. Оксид і гідроксид алюмінію наділені_____________ властивостями
ІV. Домашнє завдання: опрацювати § 36, виконати письмово завдання 523
Будьте здорові!!! До зустрічі у 20 кабінеті :)
20.03.2020
Тема уроку : " Якісні реакції на деякі йони"
І. Актуалізація опорних знань.
Закінчіть хімічні рівняння (письмово у зошитах) і дайте відповідь на запитання.
NaCl + AgNO3 =
KBr + AgNO3 =
КІ + AgNO3 =
Na2SO4 + BaCl2 =
K3PO4 + 3AgNO3 =
Na2CO3 + H2SO4 =
Запитання:
1. Що ми можемо сказати про ці реакції ?
2. Чому ми позначаємо колір осаду чи те що виділився газ ?
Матеріали для самоперевірки:
NaCl + AgNO3 = AgCl↓ + NaNO3 - білий сирнистий осад;
KBr + AgNO3 = AgBr↓ + KNO3 - блідо-жовтий осад;
КІ + AgNO3 = AgІ↓ + КNO3 - жовтий осад;
Na2SO4 + BaCl2 = BaSO4↓ + 2NaCl - дрібнокристалічний білий осад;
K3PO4 + 3AgNO3 = Ag3PO4↓ + 3KNO3 - жовтий осад;
Na2CO3 + H2SO4 = Na2SO4 + CO2↑ + H2O виділення газу;
Це якісні реакції на деякі йони. Виділення газу і характерний колір позначають для того щоб виділити певний йон.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Опрацюйте матеріал і складіть конспект у зошиті
Прочитайте рубрику цікаво і пізнавально.
«Засновником якісного аналізу є англійський науковець Роберт Бойль (1627-1691). Він увів термін «хімічний аналіз» і застосовував різноманітні реактиви під час проведення якісного аналізу речовин. Для визначення сульфатної та хлоридної кислот учений використовував розчини вапняних солей та аргентум(І) нітрату відповідно, кислот і лугів - настойки лакмусу, фіалок, волошок тощо.»
Проаналізуйте дану інформацію. Виконайте завдання:
1. Про визначення яких аніонів та катіонів у ній ідеться?
2. Складіть відповідні хімічні рівняння у скороченій йонній формі.
Зверніть увагу що в більшості якісних реакцій ми спостерігаємо за кольором та характером осаду. А отже утворення осадів - це один з основних аналітичних ефектів, саме тому більшість якісних реакцій є реакціями осадження.
Подивіться на таблицю. Що на ній зображено?

В таблиці представлено ознаки якісних реакцій на різноманітні йони.
Перегляньте відео та запишіть молекулярні і повні йонні рівняння, скориставшись за потреби таблицею «Розчинність основ, амфотерних гідроксидів, кислот і солей у воді»
Приклад:
FeCl2 + 2NaOH = Fe(OH)2↓ + 2NaCl.
FeCl3 + 3NaOH = Fe(OH)3↓ + 3NaCl.
Чому осад ферум(ІІ) гідроксиду на повітрі швидко набуває бурого кольору? Це зумовлено тим, бо під впливом кисню він перетворюється на ферум(ІІІ) гідроксид:
Fe(OH)2 + O2 + H2O = Fe(OH)3↓.
Перегляньте відео та запишіть молекулярні і повні йонні рівняння, скориставшись за потреби таблицею «Розчинність основ, амфотерних гідроксидів, кислот і солей у воді»
Катіони Барію можна осадити в різні способи .
Проте якісною зазвичай уважають реакцію осадження цих йонів сульфат-аніонами. Унаслідок її перебігу утворюється білий дрібнокристалічний осад барій сульфату, не розчинний у більшості кислот

Перегляньте відео та запишіть молекулярні і повні йонні рівняння, скориставшись за потреби таблицею «Розчинність основ, амфотерних гідроксидів, кислот і солей у воді»

ІІІ. Вирішити задачу (письмово у зошиті)
«Учень виконуючи дослід налив у дві пробірки ферум (ІІІ) хлорид та амоній хлорид, а позначити пробірки забув. Запропонуйте Сергійкові якими реагентами можна розрізнити в якій пробірці знаходиться ферум (ІІІ) хлорид а в якій амоній хлорид.»
«Учень виконуючи дослід налив у дві пробірки калій силікат та амоній сульфат, а позначити пробірки забув. Запропонуйте учневі якими реагентами можна розрізнити в якій пробірці знаходиться калій силікат а в якій амоній сульфат.»
ІV. Домашнє завдання: опрацювати § 37, виконати письмово завдання 530
Будьте здорові!!! До зустрічі у 20 кабінеті :)
Матеріали до уроків хімії (презентації, теоретичний матеріал, відео, тести, завдання до уроків) з 30.03.2020 розміщені на платформі Google-клас.
Google Classroom - безкоштовний сервіс, яким може скористатися кожен, хто має обліковий запис у Google. Вас потрібно мати акаунт Google і код доступу до класу .
За шкільним розкладом буду розташовувати матеріали до уроків, презентації, відео, тестові матеріали, завдання в «Класі» у чіткій послідовності, а Ви зможете і коментувати ці уроки, і бачити всі потрібні посилання та свої оцінки. Усе це - на одній сторінці.
УВАГА 30.03.2020 на сторінках класів у Google Class буде оприлюднено графік онлайн консультацій (відеочат) з учнями і батьками щодо вирішення питань, які виникають при дистанційному навчанні.
Пам"ятаємо " Карантин - це не канікули!"
Коди класів для приєднання:
11 клас feoacen
До зустрічі у Google Classroom