9 клас 

17.03.2020
Тема уроку: Вищі карбонові кислоти: стеаринова, пальмітинова, олеїнова. Мило, його склад, мийна дія.

І. Хімічний диктант «Що ми знаємо про оцтову кислоту?» (письмово у зошиті , записуємо лише правильну відповідь)

1. Вкажіть формулу оцтової кислоти:

а) С2Н4О;

б) С2Н4О2;

в) С2Н4.

г) СН3СООН.

2. Міжнародна назва оцтової кислоти:

а) мурашина;

б) етаналь;

в) етанова;

г) бутанова.

3. Назвіть функціональну групу карбонових кислот:

а) гідроксильна;

б) карбонільна;

в) карбоксильна.

4. Оцтова кислота:

а) добре розчинна у воді;

б) погано розчиняється;

в) не розчиняється.

5. Оцтова кислота:

а) блакитного кольору;

б) безбарвна;

в) білого кольору.

6. Температура кипіння етанової кислоти вища ніж пропану тому, що:

а) між молекулами утворюються водневі зв'язки;

б) в етанової кислоти більша молекулярна маса.

7. Оцтову кислоту використовують у виробництві волокон:

а) віскозних;

б) ацетатних;

в) капрону.

8. Оцтову кислоту використовують як:

а) паливо;

б) хладоагент;

в) розчинник.

9. Який розчин оцтової кислоти використовують у харчовій промисловості:

а) 70%;

б) 40%;

в) 9%.

10. В природі етанова кислота утворюється внаслідок процесу:

а) дихання;

б) фотосинтезу;

в) мікробіологічного синтезу.


Перевірте себе

1. Вкажіть формулу оцтової кислоти:

г) СН3СООН.

2. Міжнародна назва оцтової кислоти:

в) етанова;

3. Назвіть функціональну групу карбонових кислот:

в) карбоксильна.

4. Оцтова кислота:

а) добре розчинна у воді;

5. Оцтова кислота:

б) безбарвна;

6. Температура кипіння етанової кислоти вища ніж пропану тому, що:

а) між молекулами утворюються водневі зв'язки;

7. О цтову кислоту використовують у виробництві волокон:

б) ацетатних;

8. Оцтову кислоту використовують як:

в) розчинник.

9. Який розчин оцтової кислоти використовують у харчовій промисловості:

в) 9%.

10. В природі етанова кислота утворюється внаслідок процесу:

в) мікробіологічного синтезу.

ІІ. Уважно попрацюйте з текстом та перегляньте відеоматеріал. У зошитах складіть конспект уроку. 

Сполуки, що забруднюють тіло, одяг й інші речі досить різноманітні за складом і будовою. Водночас вони малорозчинні або нерозчинні у воді і тому вода не може справитись з більшістю забруднень. Щоб позбутись їх необхідно використовувати побутові хімікати з групи мийних засобів (мило, порошки).

Вищими карбоновими кислотами називають карбонові кислоти, у молекулах яких міститься від 12 до 22 атомів Карбону. Як і вуглеводні, вищі карбонові кислоти можуть бути насиченими та ненасиченими.

З насичених вищих карбонових кислот найчастіше трапляються стеаринова й пальмітинова кислоти.

Формула стеаринової кислоти: С17Н35СООН.

Формула пальмітинової кислоти: С15Н31СООН.

Стеаринова та пальмітинова кислоти - тверді білі воскоподібні речовини без запаху, жирні на дотик, нерозчинні у воді, але добре розчинні в органічних розчинниках, легкоплавкі. Їх використовують для виготовлення свічок, мастил, косметичних засобів і різних сортів мила.

Ненасичених вищих карбонових кислот існує набагато більше, ніж насичених. Серед них найпоширенішими є: олеїнова С17Н33СООН, лінолева С17Н31СООН, ліноленова С17Н29СООН.

Ненасичені вищі карбонові кислоти - безбарвні або світло-жовті маслянисті рідини без запаху, нерозчинні у воді, але добре розчинні в багатьох органічних розчинниках. Їх застосування в техніці принципово не відрізняється від насичених кислот, але вони набагато цінніші для людини як поживні речовини у складі жирів.

Синтетичні мийні засоби.

У зв'язку з цим широко розвивається виробництво синтетичних мийних засобів. Вони мають добру мийну дію і не втрачають її у твердій воді. До ефективних синтетичних мийних засобів належать алкілсульфати. Це натрієві солі моноестерів сульфатної кислоти з вищими спиртами RO-SO2ONa, де R - насичений вуглеводневий радикал. Молекули цих солей містять 12-14 атомів Карбону і мають дуже добрі мийні властивості. Кальцієві та магнієві солі їх розчинні у воді, а тому такі мийні засоби миють і у твердій воді. Вони входять до складу поширених пральних порошків.

R-CH2OH + H-O-SO2-OH -- R-CH2- SO2-OH + H2O

R-CH2- SO2-OH + NaOH -- R- CH2- SO2-ONa + H2O

За будовою молекули СМЗ подібний до молекули мила. Але на відміну від мила це солі іншої природи. У твердій воді вони не утворюють нерозчинних сполук.

Сьогодні існує велика кількість різноманітних СМЗ. Кожен із них має свої особливості, переваги і призначення. Так, для бавовняних тканин краще використовувати порошок, який має в своєму складі високоякісні поверхнево-активні речовини з добавками, що забезпечують ефективну мийну дію, відбілюють білизну та надають її особливої свіжості. До пральних порошків часто додають підбілювачі, які не лише відбілюють тканину, а й швидко видаляють бруд. Сучасні СМЗ, які використовуються для побутових пральних машинок, повинні мати не лише високу мийну здатність, але і не утворювати піни. Це потрібно для надійної роботи пральної машинки . З цією метою створюють універсальні мийні пасти із зниженим піноутворенням. Вироби із синтетичних, шовкових, шерстяних тканин мають властивість накопичувати електричні заряди і прилипати до тіла, іскритись і посилено притягувати пил. Для боротьби з таким явищем розроблено високоефективні мийні засоби комплексної дії, які в процесі прання знімають заряди статистичної електрики. Випрані ними вироби стають м'якими, мають приємний аромат, не втрачають свого початкового вигляду і довгий час не електризуються

«Захист навколишнього середовища від забруднення синтетичними мийними засобами».

Є влучний вислів « Немає отрути, існує перебільшене дозування».

Менше століття тому, коли виробництво мийних засобів мало невеликі оберти, особливих змін у природі не відбувалось. Сьогодні використання мила і СМЗ приводить до незворотніх змін у рослинному і тваринному світі.

Мило і синтетичні мийні засоби належать до так званих поверхнево-активних речовин (ПАР). Їхнє широке застосування часто пов'язують із забрудненням водойм, довкілля. Річ у тім, що до мийних засобів додають фосфати, які у водоймах перетворюються на речовини, що живлять мікроорганізми. Вони починають швидко розмножуватись. А це спричинює заболочення водойм. Через це сучасні мийні засоби повинні хімічно чи біологічно розкладатися на нешкідливі речовини, що не забруднюють стоки.

Щоб захистити навколишнє середовище від забруднення СМЗ необхідно використовувати їх у помірних кількостях. 


ІІІ. Тестова робота (обов"язкова для виконання )

Для виконання тесту перейдіть за посиланням 

https://join.naurok.ua/?_ga=2.249462663.1812559156.1584352321-1890706340.1558541036  

( УВАГА код доступу 920085, тест потрібно виконати до 20.03.2020, оцінки за тестування будуть перенесені до журналу)

ІV. Домашнє завдання: 

1. Опрацювати § 34,  виконати письмово завдання 419. 

2. Виконати та оформити письмово у зошиті (можна підготувати іншу форму звіту) Домашній експеримент № 2 (стор.195)

Будьте здорові!!! До зустрічі у 20 кабінеті :)  


19.03.2020
Тема уроку: Жири. Склад жирів, фізичні властивості. Природні й гідрогенізовані жири. Біологічна роль жирів.

УВАГА !!! Нагадую, що завтра 20.03 завершується термін виконання тестової роботи (посилання розміщено у матеріалах минулого уроку)

І. Пригадайте матеріал минулих уроків 

1. Які сполуки називаються карбоновими кислотами?

2. Які карбонові кислоти відносяться до вищих?

3. Як називаються сполуки, що утворюються при взаємодії карбонових кислот із спиртами?

4. Яка загальна формула карбонових кислот?

5. Формула гліцеролу. 

6. Формула стеаринової кислоти. 

7. Формула олеїнової кислоти. 

8. Яка з цих кислот насичена?

9. Яка реакція називається реакцією етерифікації?

10. Яка реакція називається реакцією гідролізу?

ІІ. Вправа «Так. Ні.» (виконайте письмово у зошиті)

1. Функціональна група карбонових кислот - СОН. 

2. Молекула гліцерину містить три гідроксильні групи. 

3. Карбонові кислоти , молекули яких містять 10 або більше атомів Карбону, називають вищими.

4. Олеїнова кислота - ненасичена сполука, бо має в молекулі один подвійний зв"язок С=С.

5. Традиційний процес миловаріння полягає в нагріванні жирів або олій з лугом.

6. Солі лужних елементів і карбонових кислот із кількістю атомів Карбону в аніонах від 5 - до 10 називають милами.

7. Недоліки мила: луг у водному розчині мила повільно роз"їдає тканину, руйнує деякі барвники. 

8. Солі Натрію і вищих карбонових кислот -це тверді речовини, а солі Калію - рідкі.

9. Аніон С17Н35СОО- складається із двох частин - полярної (С17Н35-) і неполярної(- СОО-).

10. У шлунково- кишковому тракті тваринних організмів відбувається гідроліз спожитих жирів.

11. При додаванні до концентрованого розчину солей вищих карбонових кислот насиченого розчину кухонної солі розчинність цих солей зменшується -цей процес називають висолюванням.


Перевірте себе (самооцінювання)

1. -2. + 3. + 4. + 5. + 6. - 7. + 8. + 9. - 10. + 11. +


ІІІ. Завдання:  завантажте і опрацюйте презентацію, переглянтьте відео. У зошитах складіть конспект уроку.

ІV. Хвилинка - цікавинка

Під час війни в одному із міст, звільнених від фашистів, знайшли незрозумілого призначення лабораторію. Під час обшуку було знайдено документ з таким змістом:

Анатомічний інститут

Медичної академії

Директор професор доктор Шпаннер

Данцинг. 15.02. 1944

Виробництво мила із залишків жирів

10 - 12 фунтів жиру, 10л води, 1000г розчину натрону (для твердого мила) або 1000г калій оксиду (для рідкого мила), пригоршня соди.

Варити в котлі 3 години. Додати пригоршню кухонної солі, проварити і залишити застигати. Поверхню, що застигла, зняти, порізати, проварити ще роз 1,5 - 2 год. Із 2л води.

Вилити в пласкі миски, дати остигнути. Розрізати на шматки для застосування.

Розчин, що залишився після першого охолодження, можна застосовувати в розведеному вигляді для чистки.

Пізніше з'ясували, що ця лабораторія знаходилася при концтаборі. Мило варили із трупів чоловіків та жінок, що утримувалися в ньому.

Одна варка тривала 3 - 7 діб. Із двох варок виходило близько 25кг мила.

Для цього використовувала 70 - 80 кг людського жиру приблизно із 40 трупів. Шкіру дубили, робили рукавички, абажури. Із волосся - шкарпетки , волосяні стельки.

(Взято із книги С.Т.Кузьміна «Сроку давности не подлежит»)

V. Доповніть твердження. (виконайте письмово у зошиті)

  • Гідролізом називають реакцію жиру з........, внаслідок якої утворюються......... і .........кислоти.
  • Гідроліз відбувається при температурі ....... та .......
  • Якщо гідроліз здійснювати за наявності лугу, то крім гліцерину утворюються .......
  • Якщо рідкі жири приєднують........, то вони перетворюються на ........ Цей процес називається.............
  • Маргарин - це..........Його виробляють із.......


Перевірте себе: 

  • Гідролізом називають реакцію жиру з........(водою), внаслідок якої утворюються.........(гліцерин) і .........(відповідні) кислоти.
  • Гідроліз відбувається при температурі .......(200 - 2500С) та .......(тиску або каталізаторі).
  • Якщо гідроліз здійснювати за наявності лугу, то крім гліцерину утворюються ......(мила).
  • Якщо рідкі жири приєднують........(водень), то вони перетворюються на .......(тверді жири). Цей процес називається............(гідруванням).
  • Маргарин - це...(продукт гідрування олій)........Його виробляють із.......(триолеїну)

VІ. Домашнє завдання:

1. Опрацювати § 35, виконати письмово завдання 427.

2. Для бажаючих творче завдання: підготовити повідомлення на тему

«Жири - продукти харчування. Корисність і шкідливість жирів».

Будьте здорові!!! До зустрічі у 20 кабінеті :)  


УВАГА !!! Нагадую, що сьогодні 20.03 завершується термін виконання тестової роботи (посилання розміщено у матеріалах минулого уроку) 

Матеріали до уроків хімії (презентації, теоретичний матеріал, відео, тести, завдання до уроків) з 30.03.2020 розміщені на платформі Google-клас.

Google Classroom - безкоштовний сервіс, яким може скористатися кожен, хто має обліковий запис у Google. Вас потрібно мати акаунт Google і код доступу до класу .

За шкільним розкладом буду розташовувати матеріали до уроків, презентації, відео, тестові матеріали, завдання в «Класі» у чіткій послідовності, а Ви зможете і коментувати ці уроки, і бачити всі потрібні посилання та свої оцінки. Усе це - на одній сторінці.

УВАГА 30.03.2020 на сторінках класів у Google Class буде оприлюднено графік онлайн консультацій (відеочат) з учнями і батьками щодо вирішення питань, які виникають при дистанційному навчанні.

Пам"ятаємо " Карантин - це не канікули!"

Коди класів для приєднання:

9 клас 6p2cpme

До зустрічі у Google Classroom

Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати